top of page

Waarom een asbestinventaris?


Wanneer is

een asbestinventaris verplicht? 
 

De laatste decennia mag asbest gelukkig niet meer gebruikt worden. Door het opstellen van een asbestinventaris krijg je zicht op de aanwezige asbestmaterialen in een gebouw. Hierdoor ken je de aanwezige asbestrisico’s en kan je de onveilige materialen correct verwijderen.

Als potentiële koper van een gebouw heb je er alle belang bij om goed geïnformeerd te zijn over eventuele aanwezige asbestmaterialen, zeker als je de intentie hebt om sloop- en/of verbouwingswerken uit te voeren.

 

Een correct uitgewerkte asbestinventaris vermijdt verborgen gebreken, nodeloze vertragingen en onverwachte extra kosten. 

 

Wanneer verbouwingswerken vergunningsplichtig zijn, moet je de asbestinventaris toevoegen aan je stedenbouwkundige aanvraag. Ook bij eventuele afbraakwerken is een asbestinventaris van groot belang.
 


*Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor het opstellen van een asbestinventaris allerminst lichtzinnig op. Zo starten we elke opdracht met een grondige voorbereiding waarbij we bespreken voor welke percelen of delen van percelen de asbestinventaris moet opgesteld worden. Het opstellen van een asbestinventaris is mogelijk voor huizen, bedrijfshallen,… maar ook voor de tuin en eventuele tuingebouwen. 

*Op afspraak komen we langs voor een grondige controle van de afgesproken inspectiezone. We nemen alle tijd om het dak, de kelder, de vloeren, afwerkingsplaten, schoorstenen, venstertabletten, siertabletten, tuingebouwen,… visueel te inspecteren. We trekken hiervoor alle vereiste tijd uit. Asbest kan verwerkt zijn in meer dan 3.500 verschillende materialen. Voor elke aanwezige asbestvorm registreren we in de asbestinventaris de vindplaats en om welke asbestsoort, hoeveelheid, type, risicoklasse en verschijningsvorm het gaat. 

*We verwerken de vaststellingen tijdens ons plaatsbezoek in een uitgebreid rapport. Dit rapport stellen we persoonlijk of via videocall aan je voor. Je krijgt daarbij gericht advies, waarschuwingen en heel wat tips vanuit onze jarenlange bouwkundige ervaring. 

*We vullen de asbestinventaris standaard aan met drie offertes van gecertificeerde saneringsbedrijven. Op basis van onze adviezen voor het verwijderen van de asbestmaterialen, stellen zij een prijsvoorstel op. Je kiest in alle vrijheid of je ingaat op één van de voorstellen. In elk geval krijg je dankzij deze aanpak een correct idee van wat een vakkundige asbestsanering zou kosten. 
 

*Sinds 2022 moet je bij de verkoop van elk gebouw dat ouder is dan 2001 verplicht over een asbestinventaris beschikken. 

*Ongeacht het bouwjaar moeten werkgevers een asbestinventaris hebben voor elk gebouw waarin personeel werkt. Deze verplichting geldt al sinds 1995. 

*Wanneer werkgevers renovatie- of sloopwerken laten uitvoeren bij particulieren of derden moeten ze vooraf een ‘destructieve asbestinventaris’ laten opmaken voor de specifieke werkzone. Hierdoor kunnen de asbestmaterialen tijdig, veilig en correct verwijderd worden.

*Voor appartementsgebouwen is het altijd aangewezen om een asbestinventaris te laten opstellen voor de gemeenschappelijke delen. Dit vermijdt extra kosten bij werken in deze zones.
 

Hoe stellen wij een asbestinventaris op? 

EXPAS

Galven 54

2440 Geel

014 89 73 61

info@expas.be

LOGO_Vastgoedexpertise_Groot_edited_edited.png

©  2023 Copyright Expas

bottom of page